Jak zregenerować zaciski hamulcowe w aucie?

Możemy wymienić wiele układów w pojeździe, które przekładają się nie tylko na komfort jazdy, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo. Mowa tutaj przede wszystkim o układzie hamulcowym, którego sprawność jest niezbędna, aby móc poruszać się po jezdni i nie stwarzać zagrożenia. Z uwagi na to, że jest intensywnie eksploatowany, czasami zdarza się tak, że konieczna jest wymiana klocków czy tarcz hamulcowych. Oprócz tego, aby doprowadzić stan elementów do pierwotnej sprawności wskazana może być regeneracja zacisków hamulcowych. Na czym polega i kiedy warto się na nią zdecydować?

Dlaczego zaciski wymagają regeneracji i jak rozpoznać ten problem? 

Każdy kierowca wie, że układ hamulcowy jest jednym z bardziej narażonych na szybkie zużycie. Właśnie dlatego nierzadko zdarza się tak, że powodem wizyty w serwisie samochodowym jest potrzeba regeneracji zacisków hamulcowych. Do przyczyn takiego stanu rzeczy możemy zaliczyć między innymi gromadzenie się nieczystości w tłoczkach i prowadnicach. Może to być na przykład piasek czy sól, które mogą doprowadzać nawet do nadmiernego przegrzewania się hamulców. Do objawów, dzięki którym można rozpoznać ten problem, zaliczamy między innymi głośną pracę klocków, wzrost zużycia paliwa, drganie kierownicy w czasie hamowania czy wycieki płynu hamulcowego.

tarcza hamulcowa

Jak przebiega regeneracja zacisków hamulcowych? 

Kierowcy, którzy zauważają jakiekolwiek niepokojące objawy w pojeździe, powinni jak najszybciej udać się do mechanika, aby to zweryfikować. Jeśli chodzi o naprawę zacisków hamulcowych w naszym warsztacie w Mielcu, to prace rozpoczynamy od zdemontowania i starannego oczyszczenia zacisku, w tym również z rdzy. Kolejnym krokiem jest weryfikacja stanu poszczególnych elementów, czyli prowadnic, odpowietrzników, tłoczków oraz gumowych osłonek. Czasami zdarza się tak, że niektóre wymagają wymiany na nowe.

Następnym krokiem jest piaskowanie zacisku i spiłowanie ewentualnych nierówności papierem ściernym. W tym momencie można pokryć zacisk lakierem, a następnie zająć się montażem wymienionych wcześniej elementów. Ostatnim krokiem podczas prac związanych z regeneracją zacisków hamulcowych jest dokręcenie zacisku i odpowietrzenie układu hamulcowego. Wówczas można sprawdzić poprawność pracy przewodów hamulcowych i określić, że auto jest gotowe do bezpiecznej jazdy.