Za co odpowiada sprężarka w samochodzie?

Sprężarka to urządzenie zwiększające ciśnienie gazu do dużo większego poziomu niż ciśnienie atmosferyczne. W samochodach przeważnie występują one w kilku zastosowaniach. Sprężarki mechaniczne nazywane kompresorami służą do zwiększania mocy silnika. Są także sprężarki, które obniżają temperaturę w klimatyzacji, regulują ciśnienie w pneumatycznym zawieszeniu oraz powodują powstawanie hałasu w niektórych klaksonach. W układach hamulcowych samochodów ciężarowych i ciężkich maszyn stosuje się sprężarki powietrza.

Jak działa sprężarka w układzie hamulcowym? 

Układ hamulcowy w pojazdach ciężarowych działa inaczej niż w samochodach osobowych. Po wciśnięciu pedała uruchamia się zawór odpowiadający za sprężone powietrze. To on wpływa na poruszanie się szczęk hamulcowych, ponieważ jest w stanie wytworzyć dużą siłę przy niewielkim wysiłku kierowcy. Razem ze stłoczonym do układu powietrzem przedostaje się para wodna i mgła olejowa oleju silnikowego. Filtr zaworu osusza powietrze poprzez zatrzymywanie wilgoci, co dodatkowo wspomagane jest przez grzałkę. Olej w postaci nagaru odkłada się w komorze tłoczonego powietrza, w głowicy sprężarki i w chłodnicy powietrza. Jest nią stalowa rura, która łączy komorę powietrza tłoczonego z zaworem osuszacza. Hamowanie w takim układzie może odbywać się także przy zablokowaniu hamulców lub podczas postoju pojazdu.

Co wpływa na awaryjność sprężarek powietrza? 

Sprężarka powietrza jest w stanie wytworzyć 1000 l powietrza na minutę o ciśnieniu 8-14 barów. Pomimo chłodzenia głowicy w sprężarkach z czynnikiem układu chłodzenia silnika, na wylocie jest ponad 250oC. Jeśli w głowicy sprężarki i na ścianach chłodnicy utworzy się nagar, sprężarka będzie tłoczyła powietrze nadmiernie zaolejone. Prowadzi to do podwyższenia temperatury, co skutkuje zużyciem pierścieni tłokowych, powierzchni cylindrów i uszkodzeń zaworów w głowicy. Niepoprawną pracę najczęściej można zauważyć poprzez niskie ciśnienie lub mniej efektywne hamowanie.

Zatarcie układu tłokowego lub błędne parametry systemu smarowania w układzie korbowym nie zawsze oznaczają wymianę zużytych części. Można przeprowadzić regenerację sprężarek samochodowych. Polega to na rozłożeniu ich na części, oczyszczeniu, wymianie zniszczonych podzespołów, złożeniu i sprawdzeniu osiąganych parametrów. Regeneracja może sprawić, że sprężarka będzie osiągała pierwotne parametry.